The Effectiveness of a Program Based on the Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ) in Developing Creative Written Performance Among Eighth-Grade Basic Education Students in Misrata City

Authors

  • Sara Jumaa Ali Abdul-Aali Department of Education and Psychology, Faculty of Education, Misrata University Author

DOI:

https://doi.org/10.65417/ljere.v1i2.51

Keywords:

Program, TRIZ Theory, Creative Writing Performanc

Abstract

This study aims to investigate the effectiveness of a program based on the Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ) in developing creative writing performance skills among eighth-grade students in basic education. To achieve this objective, the researcher adopted the experimental method. The study sample consisted of 78 students from Musab Bin Omair Basic Education School during the second semester of the 2024–2025 academic year. The students were intentionally selected and divided into two groups: a control group (39 students) taught using the traditional method, and an experimental group (39 students) taught using the TRIZ-based program.

Two instruments were employed: a questionnaire on creative writing performance skills to identify the skills of the study sample, and a creative writing performance skills test. Data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) to conduct all statistical procedures and verify the validity and reliability of the tools. In addition, a teacher’s guide for instruction based on TRIZ was utilized. The findings revealed the effectiveness of the TRIZ theory in enhancing creative writing performance skills among eighth-grade students in basic education. Based on the results, the researcher provided several recommendations and proposed future studies .

References

1. أبو جادو، صالح محمد. (2005). برنامج TRIZ لتنمية التفكير الإبداعي: النظرة الشاملة. عمّان، الأردن: دار الشرق.

2. أبو جادو، صالح محمد. (2007). تطبيقات عملية في تنمية التفكير الإبداعي باستخدام نظرية الحل الابتكاري للمشكلات. عمّان: دار المسيرة.

3. أبو جادو، صالح محمد، والأنصاري، سامية، وعبد الهادي، إبراهيم. (2009). الإبداع في حل المشكلات باستخدام نظرية تريز. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

4. أبو الدهب، البدري علي. (2008). فعالية استخدام الرسوم الكاريكاتورية في تدريس التعبير في تنمية الكتابة الناقدة والكتابة الإبداعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. وقائع المؤتمر العلمي العشرين: مناهج التعليم والهوية الثقافية، 1، 134–214.

5. أبو الدهب، البدري علي. (2019). برنامج مقترح لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى الطلاب الموهوبين في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. المجلة الدولية لعلوم وتأهيل ذوي الاحتياجات الخاصة، (16).

6. أبو زهرة، محمد عبد الحميد. (2013). برنامج مقترح لتنمية بعض مهارات التعبير الكتابي لتلاميذ الصف الأول الإعدادي باستخدام أسلوب التعلم الذاتي. مجلة الدراسات التربوية والإنسانية، كلية التربية، جامعة دمنهور، (2)، 299–357.

7. أبو صحبة، نضال حسين. (2010). أثر قراءة القصة في تنمية بعض مهارات التعبير الكتابي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية، غزة.

8. الأحول، أحمد سعيد. (2018). فاعلية برنامج مقترح قائم على مبادئ نظرية تريز في علاج بعض صعوبات القراءة لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، 13(1)، 1–26.

9. الرافعي، يحيى عبد الله. (2007). أثر بعض مبادئ الحلول الابتكارية للمشكلات وفق نظرية تريز في تنمية التفكير الابتكاري لدى الموهوبين. رسالة دكتوراه، كلية التربية، جامعة أم القرى.

10. السمان، مروان أحمد. (2011). برنامج قائم على الدمج بين التعلم البنائي وما بعد المعرفي لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب كلية التربية. مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، (146).

11. السيد، أكرم إبراهيم، ومحمد، إيمان أحمد. (2016). فاعلية أنشطة قائمة على المدخل التكاملي في تنمية مهارات الفهم القرائي والأداء الكتابي. مجلة القراءة والمعرفة، (180)، 1–44.

12. شحاتة، حسن سيد، والنجار، زينب. (2011). معجم المصطلحات التربوية والنفسية. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

13. فضل الله، محمد رجب. (2003). الاتجاهات التربوية المعاصرة في تدريس اللغة العربية. القاهرة: عالم الكتب.

14. مدكور، علي أحمد. (2002). تدريس فنون اللغة العربية. القاهرة: دار الفكر العربي.

15. موسى، مصطفى إسماعيل. (2002). أثر برنامج مقترح في تنمية بعض مهارات الكتابة الإبداعية. دراسات في المناهج وطرق التدريس، (77).

16. يونس، فتحي علي. (2001). استراتيجيات تعليم اللغة العربية بالمرحلة الثانوية. القاهرة: مطبعة الكتاب الحديث.

17. Kunst, B. K., & Clapp, T. G. (2000). Automatic boarding machine design employing quality function deployment and TRIZ. TRIZ Journal.

18. Marsh, D. (2004). 40 creative principles with applications in education. TRIZ Journal, 9(90), 18–31.

19. Schweizer, T. (2002). Integrating TRIZ into the curriculum: An educational imperative. TRIZ Journal, (11).

Downloads

Published

2025-11-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Sara Jumaa Ali Abdul-Aali. (2025). The Effectiveness of a Program Based on the Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ) in Developing Creative Written Performance Among Eighth-Grade Basic Education Students in Misrata City. Libyan Journal of Educational Research and E-Learning (LJERE), 1(2), 234-279. https://doi.org/10.65417/ljere.v1i2.51