The Effectiveness of Using Divergent Thinking as an Educational Tool in Developing Analysis, Synthesis, and Evaluation Skills among Seventh Grade Students in Basic Education in Geography Subject in Bani Walid – Libya

المؤلفون

  • Abdelwahed meilad alsnouse gtiesh Department of Classroom Teacher Education, Faculty of Education, Bani Waleed University – Libya Author

DOI:

https://doi.org/10.65417/ljere.v1i2.49

الكلمات المفتاحية:

Divergent thinking، analysis، synthesis، evaluation، seventh grade، basic education، geography، Bani Walid

الملخص

This study aimed to investigate the effectiveness of divergent thinking as an educational tool in developing higher-order thinking skills—specifically analysis, synthesis, and evaluation—among seventh-grade students in basic education in the subject of geography in Bani Walid, Libya. To achieve this objective, the researcher employed a quasi-experimental method using the two-group design: experimental and control. The study sample was purposefully selected from Al-Ikhlas Basic Education School in Bani Walid and consisted of (60) students, who were equally divided into two groups. The experimental group (30 students) received instruction using divergent thinking strategies, while the control group (30 students) was taught through traditional methods.

An achievement test was developed to measure the targeted skills, and its validity and reliability were verified using appropriate statistical procedures. After implementing the experimental treatment and analyzing the results, findings revealed statistically significant differences between the mean scores of the two groups in the three skills, in favor of the experimental group. This indicates the effectiveness of divergent thinking in developing analysis, synthesis, and evaluation skills. The study recommends integrating divergent thinking strategies into school curricula and training teachers to employ them in classroom situations, especially in subjects that require higher-order cognitive skills such as geography, as this contributes to improving the quality of education within the Libyan context.

المراجع

أبو عرقوب، نسرين. (2023). تطبيق منحى STEM في التعليم وعلاقته بتنمية مهارات التفكير العليا لدى طلبة المرحلة الأساسية الأولى من وجهة نظر المعلمين في فلسطين. مجلة التربية المعاصرة، العدد 34، ص 155–180.

تربية.كوم. (2022). التفكير المتشعب في تدريس الجغرافيا: دليل المعلم. منشورات تربوية إلكترونية. https://www.tarbia.com.

دبدوب، وآخرون. (2021). أثر التفكير المتشعب في تنمية التفكير المستقبلي واتخاذ القرار لدى طلبة المرحلة الإعدادية. مجلة التربية الحديثة، العدد 92، ص 65–101.

دليل المصطلحات التربوية. (2025). تصنيف بلوم المعدل ومهارات التفكير العليا. وزارة التعليم العالي، ليبيا.

زوين، أحمد. (2022). فاعلية استراتيجيات التفكير المتشعب في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية مهارات الاستقصاء الجغرافي والتفكير الإيجابي. مجلة العلوم التربوية، العدد 76، ص 210–239.

الشافعي، وآخرون. (2023). فاعلية التفكير المتشعب في تنمية مهارات التفكير العليا. مجلة البحوث التربوية، العدد 45، ص 112–138.

عبد الواحد، بثينة. (2022). استخدام استراتيجيات التفكير المتشعب لتنمية تحصيل العلوم ومتعة التعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة كلية التربية – جامعة المنصورة، العدد 118، ص 297–343.

وزارة التربية والتعليم الليبية. (2023). تقرير جودة التعليم الأساسي في ليبيا. طرابلس: إدارة التخطيط التربوي.

منشور

2025-11-08

كيفية الاقتباس

Abdelwahed meilad alsnouse gtiesh. (2025). The Effectiveness of Using Divergent Thinking as an Educational Tool in Developing Analysis, Synthesis, and Evaluation Skills among Seventh Grade Students in Basic Education in Geography Subject in Bani Walid – Libya. المجلة الليبية للبحوث التربوية والتعليم الإلكتروني, 1(2), 199-209. https://doi.org/10.65417/ljere.v1i2.49