The Effectiveness of Implementing Quality Assurance Systems in Improving the Performance of Faculty Members in Yemeni Universities (Public and Private)
DOI:
https://doi.org/10.65417/ljere.v1i2.42Keywords:
Quality Assurance Systems, Faculty Members, Yemeni Universities, Higher EducationAbstract
This study aims to identify the effectiveness of quality assurance systems in improving the performance of faculty members at Yemeni public and private universities. The researchers employed a descriptive-analytical approach, and data were collected from a sample of 220 faculty members representing four Yemeni universities (two public and two private) during the 2024/2025 academic year. questionnaire consisting of 35 items distributed across five dimensions was used. The validity of the instrument was verified through face and expert validity, and its reliability was confirmed with a Cronbach’s Alpha coefficient of 0.87. The results revealed a intermediate level of system effectiveness (3.41). No statistically significant differences were found at the 0.05 level attributed to gender or academic rank, while statistically significant differences appeared concerning the type of university in the domain of university leadership, favoring private universities. The study recommended strengthening the implementation of quality assurance systems in public universities and intensifying continuous training programs.
References
1. البطري، م. ص. ح. (2020). معوقات تطبيق معايير الجودة الشاملة بجامعة صعدة. مجلة مركز جزيرة العرب للبحوث التربوية والإنسانية، 1(4)، 1–25.
2. حسن، م. (2017). القيادة الأكاديمية وتطبيق الجودة في الجامعات. مجلة القيادة التربوية، 7(1)، 99-120..
3. حمدان، ر. (2018). مقترحات لتطوير نظم الجودة في الجامعات اليمنية. عدن: دار الطباعة الجامعية.
4. جابر، س. (2021). استراتيجيات تحسين الاعتماد الأكاديمي. عمان: دار الكتاب الجامعي.
5. الجبوري، ع. (2020). ضمان الجودة والاعتماد الأكاديمي في الجامعات العربية. عمان: دار الفكر.
6. زيدان، أ. (2022). الجودة الشاملة وأثرها على الدراسة العلمي الجامعي. القاهرة: دار المعرفة الجامعية.
7. السبيعي، ه. م. (2024). أثر استخدام نظم التعليم الإلكتروني على تحسين جودة التعليم في الجامعات السعودية. مجلة علمية محكمة، 73(7)، 199–225.
8. السالمي، ع. س. (2017). واقع تطبيق نظام الجودة في الجامعات العمانية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة التربية، جامعة السلطان قابوس، 28(4)، 201–223.
9. السالمي، ن. (2020). أثر نظم الجودة على تحسين أداء أعضاء هيئة التدريس. مجلة العلوم التربوية، 33(1)، 144-163..
10. الشيخ، ف. (2019). تحديات ضمان الجودة في التعليم الجامعي بالدول النامية. بيروت: المركز التربوي العربي.
11. العامري، ع. ع. (2015). معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في جامعة صنعاء بالجمهورية اليمنية. مجلة أبحاث، 4(4), 71- .296 https://ojs.abhathye.com/index.php/OJSABAHATH-YE/article/view
12. عبد الرحمن، أ. (2021). كفاءة الأداء الأكاديمي في التعليم العالي: المفاهيم والمقاييس. دار المسيرة للنشر.
13. عبدالرحمن، م. (2018). واقع تطبيق معايير الجودة في الجامعات العربية. مجلة التربية، 12(3)، 55-72..
14. العتيبي، س. (2019). إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي. الرياض: دار الزهراء.
15. عليان، س. م. (2016). العلاقة بين الالتزام بمعايير الجودة والرضا الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية. مجلة دراسات: العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 43(3)، 317–345.
16. الكندي، ع. (2021). دور القيادات الجامعية في دعم نظم الجودة. مجلة الجامعات العربية، 18(4)، 201-222..
17. نوال, س. (2016) تطبيقات نظام الأيزو 9000 والإدارة بالجودة الشاملة: بين التكامل والاختلاف. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية - جامعة قاصدي مرباح - ورقلة - الجزائر، العدد 23 . متاح على الرابط . https://asjp.cerist.dz/en
18. مراد، س. (2021). تحديات تطبيق الجودة في التعليم العالي. مجلة البحوث التربوية، 14(2)، 88-104.
19. مرعي، ز.، وعساف، م. (2025). مدى فاعلية نظم تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس في مؤسسات التعليم العالي الحكومية ودوره في تحسين الأداء المؤسسي. مجلة جامعة الاستقلال للأبحاث، 10(1)، 109–138. https://journal.pass.ps
20. الهيتمي، ع. ر. (2020). تقييم فاعلية نظام ضمان الجودة في الجامعات العربية: دراسة تحليلية. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، 13(2)، 55–72.
21. يوسف، خ. (2020). معوقات تطبيق الجودة في الجامعات. مجلة التعليم العالي، 25(2)،. 66-85
باللغة الإنجليزية
22. Aljaffan, A. H.(2017) A Review of the Tripartite Model Linking Associations between TQM, Organizational Learning, and Performance. International Business Research, 10(8).
23. Ayaz, S. R.K., & Ramzan, M. (2020). A Study on the Quality Assurance Practices being Adopted in Public and Private Universities of Punjab, Pakistan. Global Regional Review, V(I), 460-470. doi:10.31703/grr.2020(V-I).49. : http://dx.doi.org/10.31703/grr.2020(V-I).49
24. Brennan, J., & Shah, T. (2013). Quality assessment and institutional change: Experiences from 14 countries. Higher Education, 44(3), 573–592. https://doi.org/10.1007/s10734-002-0004-9.
25. Galetto, M., Franceschini, F, & Mastrogiacomo, L) .2000) ISO 9001 certification and corporate performance of Italian companies. International Journal of Quality & Reliability Management, 34(2).
26. Harvey, L., & Green, D. (2010( Defining quality in Higher Education, 3(3), 9–34 . https://doi.org/10.1080/1353832980030302.
27. Materu, P., & Righetti, P. (2010). Quality assurance in subSaharan Africa. Research in Comparative and International Education, 5(1), 3–17.
28. Quality Assurance Agency for Higher Education. (2020). UK quality code for higher education . https://www.qaa.ac.uk/quality-code.
29. Regassa,f.(2024) Comparative Study of Quality Assurance Practices in Public and Private Universities in Addis Ababa Journal of the Faculty of Education and Behavioral Studies Addis Ababa University https://etd.aau.edu.et/server/api/core/bitstreams/128995dd-e722-4225-baa4-341dcac7580c/content.
30. Smith, J. A., & Jones, B. K. (2021). Beyond compliance: Effective faculty development in quality assurance frameworks. Journal of Higher Education Policy and Management, 43(5), 512–528 https://doi.org/10.1080/1360080X.2021.192533
31. Srikanthan, G., & Dalrymple, J. F. (2007). A conceptual overview of a holistic model for quality in higher education. International Journal of Educational Management, 21(3), 173–193. https://doi.org/10.1108/09513540710738647 .
32. UNESCO. (2015) ). Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and definitions. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf000023241
33. World Bank. (2020). The toll of war: Theeconomic and social consequences of the conflict in Yemen. World Bank Group. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents>
